Tuhkan vaikutus dieselpartikkelisuodattimen toimintaan

Tuhkan kerääntyminen dieselpartikkelisuodattimeen rajoittaa suoraan pakokaasun virtausta DPF:n läpi, mikä lisää vastapainetta ja kasvattaa polttoaineen kulutusta.

Tuhkan vaikutus dieselpartikkelisuodattimen toimintaan

DPF:n aiheuttama moottorin polttoaineenkulutuksen kasvu voidaan jakaa kahteen osaan, kuten kuvassa 1 esitetään. Ensimmäinen komponentti on lisäys pakokaasun vastapaineessa, suodattimen lisätyn virtausrajoituksen vuoksi . Suodattimeen kertynyt tuhka lisää virtauksen rajoitusta ja siirtää tätä käyrää edelleen ylöspäin. Toinen komponentti on regeneraatioväli tai aktiivisten regeneraatioiden tiheys. Toistuvat aktiiviset regeneraatiot johtavat suurempaan polttoainerangaistukseen, koska suodattimen säännölliseen lämmittämiseen tarvitaan lisäpolttoainetta.

Tiesitkö, että sekä noki että tuhka tukkivat DPF-suodattimia?

Regeneroinnin aikana poistetaan vain noki, jolloin jäljelle jää tuhka. Ainoa tapa poistaa tuhka on perusteellinen DPF-huolto, johon kuuluu DPF:n irrottaminen ja puhdistaminen. Tämä tehdään käyttämällä erikoislaitteita, joihin kuuluu tuhkan kerääminen ja asianmukainen hävittäminen. Tuhkan kerääntyminen rajoittaa suoraan pakokaasun virtausta DPF:n läpi, mikä lisää vastapainetta ja vaikeuttaa moottorin hengittämistä. Vastapaineen nousu mitataan yleensä paine-eron tai painehäviön kasvuna DPF:n poikki. Tämä painehäviön lisääntyminen vaikuttaa negatiivisesti polttoainetalouteen. Lisäksi tuhka vie osan suodattimen tilavuudesta, mikä pienentää noen suodatusaluetta, mikä johtaa tiheämpään regenerointiin ja ylimääräiseen polttoaineen kulutukseen sekä DPF:n lämpövanhenemiseen. Kuvassa 1 esitetään tuhkan kertymisen vaikutukset DPF:ään sekä moottorin polttoaineenkulutukseen [1-2].

Tuhkan vaikutus DPF:n suorituskykyyn

Tuhkan kertyminen on ensisijainen syy myös ennenaikaiseen DPF-vikaan ja on tärkein suodattimen käyttöikää säätelevä tekijä. Asianmukainen huolto ja säännöllinen tuhkan puhdistus voivat auttaa pidentämään DPF:n käyttöikää. Tuhka vaikuttaa DPF:n suorituskykyyn useilla tavoilla, mukaan lukien suodattimen virtauksen rajoittaminen, suodatustehokkuus ja katalyytin suorituskyky katalysoitujen suodattimien tapauksessa.

Tuhkan kertyminen lisää polttoaineenkulutusta lisäämällä pakokaasun vastapainetta ja vähentämällä suodattimen noen varastointikapasiteettia, mikä johtaa useammin pakko-regeneroitumis tarpeeseen. Säännöllinen tuhkan puhdistus ja hyvät moottorin huoltokäytännöt auttavat vähentämään moottorin polttoaineenkulutusta, mutta ovat myös tärkeitä käyttöiän pidentämiseksi ja huippusuorituskyvyn varmistamiseksi hiukkassuodattimen osalta.

Tiesitkö että 90% palamattomasta tuhkasta, mikä täyttää dieselpartikkelisuodattimen, tulee palotilassa palaneen moottoriöljyn sisältämän lisäaineistuksen, metallipitoisista partikkeleista.

Delo 600 ADF

Moottorin huoltokäytäntöihin voidaan vaikuttaa uudella Ultra Low Ash (ULA) moottoriöljyllä, jossa tuhkapitoisuus on 0.4%. Tämä tarjoaa 2.5X dieselpartikkelisuodattimen käyttöiän sekä merkittävän pa-säästön dpf:n käyttöiän aikana.

Lue lisää


Lisää kirjoituksia