Punainen rasva on parasta?

Kuulen usein tämän tyyppisiä asiakkaiden pyyntöjä: ”Tarvitsen sitä punaista rasvaa.” En kuitenkaan ymmärrä, miksi asiakkaat tilaavat rasvaa värin perusteella – ehkä he ovat kokeneet punaisen rasvan toimivaksi?

Yksi asia on kuitenkin varma –  väri ei kerro  rasvan tyypistä tai suorituskyvystä, on se sitten punainen, vihreä, sininen tai keltainen. Väri on yksinkertaisesti väriaine, jonka valmistajat lisäävät, jotta eri rasvat voidaan erottaa helpommin tuotevalikoimasta. Monilta valtamerkeiltä löytyy mm. punaisia rasvoja, jotka on tehty joko litium tai kalsium saentimella, eri käyttökohteisiin. Rasvan teknisiin ominaisuuksiin väri ei vaikuta.

Voitelurasvan valinnasta…

Mitä sitten pitäisi ottaa rasvan valinnassa huomioon, kun valitset oikean rasvan rasvauskohteeseesi? Rasvauskohteen erityisvaatimuksilla on suuri merkitys. Esim. onko kyseessä pyörän laakerit, tappirasva vai alustan tai teräketjun voitelu keskuspainevoitelujärjestelmällä? Myös käyttökohteen lämpötilalla sekä laakerin pyörimisnopeudella on merkittävä roolo rasvan valinnassa. Mainitsen alla viisi asiaa, jotka on hyvä ottaa huomioon rasvaa valittaessa:

NLGI luokitus:

nlgi.org

National Lubrication Grease Instituten luokitus tarkoittaa rasvan paksuutta ja tunkeumaa – mitä korkeampi luokitus on, sitä paksumpi rasva. Numero määräytyy öljyn ja rasvan saentimen välisen suhteen perusteella. Korkeampi öljypitoisuus johtaa pienempään arvoon, joten esim.  NLGI 00 tai 000 merkitsee puolijuoksevaa rasvaa. Alhaisemmalla numerolla olevat rasvat ovat hyödyllisiä kylmissä olosuhteissa helpottamaan pumppausta sekä määrätyissä keskuspainevoitelujärjestelmissä. Paksummat rasvat ovat taas kuumissa käyttöolosuhteissa vakaampia. Valinta riippuu sekä sovelluksesta että käyttöympäristöstä;  Jos käytät NLGI # 2 -rasvaa Etelä-Suomessa, saatat tarvita # 1 tai jopa # 0 rasvan samaan sovellukseen pohjoisen pakkasissa.

Paksunnin:
Öljyn lisäksi rasvassa on useita lisäaineita kulumista, hapettumista, korroosiota ja ruosteen suojausta varten. Tärkein lisäaine on saennin, joka toimii eräänlaisena ”pesusienenä”. Se pitää öljyn paikoillaan, ja antaa sille mahdollisuuden valua voitelemaan komponentteja. On tärkeää varmistaa, että paksuntimen sakeutusaine on sama kuin jo mahdollisesti aiemmin  käytetyssä rasvassa tai  että se täyttää rasvauskohteen vaatimukset. Eri rasvatyypeissä käytetään erilaisia  ​​saentimia, eivätkä ne kaikki ole yhteensopivia keskenään. Yleisimpiä saentimia ovat litium, kalsium ja niiden kompleksi-versiot esim. kalsium-sulfonaatti-kompleksi (CSX), joilla on laajempi käyttölämpötila-alue normi rasvoihin verrattaessa.

Viskositeetti:
Viskositeetti on minkä tahansa voiteluaineen yksi tärkeimmistä ominaisuuksista. Tämä pätee myös rasvoihin. Viskositeetistä puhutaan yleisesti +40 C -asteen lämpötilassa. Suuri-nopeuksissa sovelluksissa käytetään yleensä ohuempi viskositeettistä rasvaa. Useimmat kuorma-autot käyttävät esimerkiksi ISO VG 70…220 -luokan perusöljystä tehtyä laakeri- ja alustarasvaa. Raskaaseen käyttöön, kuten maansiirtokoneisiin tai teollisuuden järeämpiin voitelukohteisiin, käytetään voitelukohteesta riippuen jopa 460…1300 cSt perusöljyn omaavia rasvoja.

Tippumispiste:
Rasvan tippumispiste on käyttölämpötila-arvo, jossa rasva nesteytyy ja lakkaa toimimasta optimaalisesti. On tärkeää käyttää rasvaa, joka pysyy vakaana sovelluksen vaatimassa maksimilämpötilassa. Jos esimerkiksi rasvan valumispiste on noin +250C astetta, on suositeltavaa, että sitä ei käytetä sovelluksessa, jossa lämpötila on yli +120-150C  astetta.

 Veden huuhtoutuminen: ”Punainen rasva kestää vettä”- on myös usein kuultu slogan. Yleinen käsitys on, että kalsiumrasvat kestävät hyvin roiskevettä. Toki muillakin saentimilla ja lisäaineistuksilla saavutetaan hyviä tuloksia. Rasvan vedenhuuhtoutumisarvoa pystyy peilaamaan tuoteselosteen ISO 6743-09 arvosta. Aakkosellisesti kolmas kirjain oikealta kertoo, miten vesi vaikuttaa prosentuaalisesti. Esimerkkinä ”D” <30% ja ”I” <10%. Siis mitä korkeammalla aakkosissa, periaatteessa sitä parempi kesto roiskevettä vastaan. Jos roiskevesi tuottaa rasvauskohteessa ongelmia on punaisen värin sijaan turvallista valita moderni kalsium-sulfonaatti-kompleksi rasva, esim. Verila CSX -sarjan tuote.

Edellä mainitut asiat ovat toki karkeita esimerkkejä, mutta antavat ajattelulle suuntaa. Vaikka väri tuo tuotteelle näyttävyyttä, se ei riitä perusteeksi tuotteen valinnalle. Oikeanlaisen rasvan valinnassa kannattaakin aina kääntyä asiantuntijan puoleen. Jos kiinnostuit aiheesta ja haluat keskustella asiasta lisää tai tarvitset apua oikean voitelurasvan valinnassa, ota rohkeasti yhteyttä!


Lisää kirjoituksia