Moottoriöljyvalinnalla voit vaikuttaa dieselpartikkeli-suodattimen käyttöikään

Oikein valittu moottoriöljy pidentää partikkelisuodattimen käyttöikää ja tuo säästöjä kustannuksissa.

Dieselpartikkelisuodattimet (DPF)

Dieselpartikkelisuodattimet ovat tulleet jäädäkseen raskaan kaluston moottoreihin. Niiden tehtävänä on neutralisoida pakokaasuja, keräten moottorin epäpuhtauksia mm. nokea, talteen. Noki (soot) muodostuu moottorin metalliosien kulumistuotteena sekä voiteluöljyn lisäaineistuksen hajoamisprosessin yhteydessä. Dieselpartikkelisuodattimet ovat yleistyneet ns. 5-luokan moottoreissa, jotka tulivat käyttöön 2007 alkaen.

Low Saps-moottoriöljyt

Dieselpartikkelisuodatimella varustettu moottori vaatii myös käyttöön nykyaikaisen ns. Low Saps-moottoriöljyn. Tällaiset moottoriöljyt tunnistaa esim. API-luokituksesta. Vaatimuksena on yleisesti API CJ-4 tai API CK-4 -luokan tuote. API CK-4 -luokkaisia öljyjä on viime aikoina lanseerattu myös Suomessa. Näiden molempien luokitusten tuhkapitoisuuden maksimiraja-arvoksi on määritelty 1% (API CJ-4/2006).

Tuhkapitoisuuden vaikutukset hiukkassuodattimen käyttöikään

Edellä mainitsemallani 1%:lla on merkittävä rooli DPF:n huoltokustannuksiin sekä sen käyttöikään. Pakokaasun noesta irtoava tuhka täyttää DPF:n ennen pitkää ja vaihtoehtoina on, että moottorin pakokaasun lämpötila saadaan erittäin korkeaksi, jolloin tuhka poltetaan pois järjestelmästä. Toinen vaihtoehto on manuaalinen partikkelisuodattimen puhdistus, joka on aikaa vievä ja melko kallis operaatio. Teoriassa ”regenerointi” pitäisi toimia, mutta varsinkin maanrakennuskäytössä ja/tai lastinsiirrossa olevat koneet eivät aina saavuta riittäviä lämpötiloja puhdistuksen onnistumiseksi. Seurauksena on, että tuhka tukkeaa dieselpartikkelisuodatinta ja pakokaasuilmavirran läpimeno vaikeutuu. Seurauksena on tietenkin myös merkittävä polttoainetaloudellisuuden menetys.

Kuinka paljon voin säästää huolto- ja pa-kuluissa…

Maailma muuttuu ja niin muuttuu myös voiteluaineteknologia. Uuden teknologian lisäaineistus voi pienentää dieselmoottoriöljyn tuhkapitoisuuden jopa 0.4%:iin aikaisemmasta 1%:sta. Tämä 60% muutos tuhkan määrässä merkitsee tutkimusten mukaan jopa 2.5 kertaista partikkelisuodattimen käyttöikää ja polttoainetalouteen vaikutus on jopa 3% partikkelisuodattimen eliniän aikana. Merkittäviä säästöjä tulee myös huolto- ja seisonta-aikarintamalla.

Odota tovi, niin kerron asiasta lisää…ja sen, mistä tällaisen tuotteen saat.
TexacoDelo 600 ADF


Lisää kirjoituksia