Miksi dieselpartikkelisuodatin tukkeutuu?

Tässä kirjoituksessa tarkastelemme syitä, jotka vaikuttavat dieselpartikkelisuodattimen tukkeutumiseen.

Maanrakennus- ja off-road -puolella ollaan havahduttu dieselpariykkelisuodattimen (DPF) nopeaan ikääntymiseen. DPF:n puhdistushuolto tai vaihtaminen ovat kalliita kertainvestointeja ja vievät tehokasta työaikaa. Laitevalmistajat suosittelevat näille laitteille keskimääräisesti 4000 tunnin käyttöikää. Harvoin puhutaan kuitenkin itse laitteen toiminnasta, tuhkautumisen syistä ja sen vaikutuksesta polttoainekulutukseen. Kun suodatin asteittain tukkeutuu, siitä läpi menevä pakokaasun matka vaikeutuu ja moottoriin alkaa muodostua ns. vastapainetta, mikä lisää pa-kulutusta lisääntyneenä moottoritehon tarpeena.

Hiukkassuodatin tukossa

Dieselpartikkelisuodattimen tukkeutumista pystytään tehokkaasti vähentämään. Harvoin tuodaan julki että yli 90% tukkeutumasta aiheutuu moottoriöljyn palamattomasta metalli-pohjaisesta lisäaineistuksesta, jota ei voida regeneroinnin yhteydessä poistaa. Vain noin 10% tukkeutumasta tulee esim. ulkoilman pölyn, moottorin kuluman yms. epäpuhtauksien kautta.

90% = moottoriöljy

Moottoriöljyillä siis on eroa. Moottoriöljy koostuu perusöljyistä ja erilaisita lisäaineista. Lisäaineiden tehtävänä on varmistaa esim. riittävä paineen- ja kulumisenkesto sekä tuoteen pitkäikäisyys. Komponentteinä käytetään useimmiten metallisia ainesosia kuten Kuparia, Sinkkiä, Rautaa yms. Nämä metallipitoiset ainemäärät siis tukkivat suodattimen. Nykypäivänä DPF:llä varustettuihin moottoreihin myytävä, 1%:n tuhkapitoisuuden omaava ”lowSAPS” API CK-4 luokan öljy, ei poista tätä ongelmaa. Jos ajoneuvo on kovassa kuormituksessa, regenerointi on säännöllisesti tarpeen ja OEM-valmistajien 4000 tunnin lupaus tulee monesti vastaan jo ennen aikojaan.

Ultra Low Ash -moottoriöljy

Texaco on kehittänyt ensimmäisenä maailmassa ns. erittäin matalatuhkaisen ”Ultra low SAPS” dieselmoottoriöljyn, jossa tuhkapitoisuus on vain 0,4%. Tämä siis merkitsee että hiukkassuodattimen tukkeutumista voidaan pienentää noin 60% pelkästään järkevällä öljyvalinnalla. Hyödyt ovat paljon muutakin kuin 2.5X partikkelisuodattimen kestoikä. Suurin hyöty asiakkaalle tulee partikkelisuodattimen regenerointitarpeen vähenemisenä sekä moottorin vastapaineen muutoksen vaikutuksesta polttoainetalouteen.

Texaco Delo 600 ADF SAE 10W-30

Delo 600 ADF 10W-30 on ainoa Ultra low SAPS dieselmoottoriöljy maailmassa. Sen 0.4% tuhkapitoisuus edes auttaa maanrakennusyrittäjiä saavuttamaan maksimaaliset huoltovälit, vähentämään dieselpartikkelisuodattimen käytöstä aiheutuvia ongelmia ja saavuttamaan merkittäviä pa-säästöjä.

Delo 600 ADF


Lisää kirjoituksia