GDI-moottorin polttoainejärjestelmä vaatii säännöllistä puhdistusta

Säännöllinen pa-järjestelmän huuhtelu auttaa pitämään GDI-moottorin puhtaana.

GDI-moottorista

GDI tulee sanoista (Gasoline Direct Injection) eli käännöksenä ”bensiinin suoraruiskutus”. GDI-moottorin kehitteli japanilainen autonvalmistaja Mitsubishi ja GDI-koneet ovat tulleet enemmän ja enemmän suosioon 2000-luvulla. Tämän tekniikan lisääntymiseen ovat vaikuttaneet tiukentuvat ympäristönormit sekä tietenkin GDI-moottorin tekniset ominaisuudet. GDI-suoraruiskutustekniikka eroaa PFI-tekniikasta (port fuel injection) pääasiallisesti siinä että polttoaine suihkutetaan suoraan palotilaan, eikä imukanavistoon, kuten perinteisesti on tehty. Näin pystytään tuottamaan sama tehokapasiteetti, suhteessa pienemmällä moottoritilavuudella.

Polttoaineista ja niiden vaikutuksista

Nykyisellään käytettävillä matalarikkisillä polttoaineilla on enemmän taipumusta mahdollistaa epäpuhtauksien kerääntyminen polttoainejärjestelmään joko kontaminaation vuorovaikutuksessa tai kerrostumalla itsessään polttoainejärjestelmässä. Moottorin osissa nämä pienhiukkaset voivat näkyä hiilen kertyminä, lakkautumisena sekä suoloina. Nykyiset ns. biopolttoaineet, kuten E10-bensiini, jossa bioetanolin osuus on noin 10%, vaikuttavat myös pa-järjestelmän toimintakykyyn. Kannattaa tiedostaa että Etanoli on hapokas aine, mikä tarkoittaa, että metallit, tiivisteet, juote- ja muut materiaalit voivat altistua mm. korroosiolle sekä haurastumiselle.

Pidä uusi autosi uutena…

Yleisesti oletetaan että polttoainejärjestelmän puhdistusaineita tulisi käyttää vanhemmissa jo parhaat pävänsä nähneissä ajoneuvoissa, joilla voi olla pakokaasupäästöjen osalta hankalaa selvittää mm. määräaikaiskatsastusta. Mielestäni modernit GDI-moottorit, jotka on varustettu moninaisilla pakokaasunkäsittelyjärjestelmillä ja jotka käyttävät matalarikkistä ja/tai etanoliseos-bensiiniä tarvitsevat pa-järjestelmän huuhtelua säännöllisesti. Näin varmistetaan pa-suuttimissa olevien epäpuhtauksien poistaminen ja esim. EGR-järjestelmän (pakokaasun takaisinkierrätys) mukana moottoriin tuomien jäämien minimointi. Moottorin käyntiongelmat kuten esi-sytytys, nakutus jne. on mahdollista minimoida laadukkaalla, ei-liuotinpohjaisella pa-järjestelmän puhdistusaineella. Ruiskusuuttimien puhdistuksella on myös mahdollista minimoida päästöarvot ja säilyttää uudelle autolle ominainen, optimaalinen polttoaineen kulutus.

Techron Concentrate Plus GDI

Pa-järjestelmän puhdistusaineissa on eroja. Yksi maailman tunnetuimmista ja pitkäaikaisemmista tuotemerkeistä on amerikkalainen Techron. Techron Concentrate Plus GDI on ensiluokkaista suorituskykyä tarjoava bensiinipolttoainejärjestelmän puhdistusaine, joka on suunniteltu uusimmille bensiinin suorasuihkutuksella (GDI) tai DISI-järjestelmällä varustetuille bensiinimoottoreille ja bensiini- /sähkömoottoreille (hybridit). Techron Concentrate Plus GDI:n edistyksellinen polyeetteriamiiniteknologia (PEA) on suunniteltu poistamaan haitallisia jäämiä ruiskutussuuttimista, palotiloista ja sytytystulpista. Tuote suojaa järjestelmää tehokkaasti jäämien muodostukselta, hapoilta ja korroosiolta. Se on yhteensopiva kaupallisesti saatavien bensiini/etanoliseosten, kuten E10- ja E85-bensiinien kanssa.

Techron toiminnassa
Techron tietoutta

Lisää kirjoituksia